1e week werken - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van doreen buis - WaarBenJij.nu 1e week werken - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van doreen buis - WaarBenJij.nu

1e week werken

Door: Doreen

Blijf op de hoogte en volg doreen

18 Januari 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Hallo allemaal,

Ik heb me eerste week gewerkt in de township Khayelitsha, bij de organisatie Baphumelele, het is erg wennen om daar aan het werk te zijn, het gaat erg anders dan in Nederland.
Ze hebben op 1 afdeling (liggen nu 7 mensen) hebben ze 1 "professionele" zuster en dan 2 Carers, zelfde als helpende, en dan ook nog 2 vrijwilligers uit de township, die ook gewoon een vast rooster hebben, maar ze zijn vrijwilligers omdat ze dan sneller aan werk kunnen komen, of de opleiding willen gaan doen. en dan zijn er ook nog 2 koks, en een schoonmaakster. Personeel in overvloed maar bij ons word er harder gewerkt, het gaat allemaal op het dooie gemak, en absoluut niks gehaast doen. Ze werken hier wel 12 uurs diensten dus van 7-7 ik werk van 9-16, maar als ik later wil beginnen of eerder weg wil is het geen probleem.
Smiddags heb je een uur lunchpauze, en dan gaan de zusters op een leeg bed gewoon even slapen, misschien moeten wij dat ook maar invoeren hahaha..

hier mag ook iedereen de medicijnen delen, bloeddruk meten, temperatuur en pols meten. Als ze willen en ze hebben het gezien mogen ze ook spuiten.

Ik had op mijn 1e dag al gelijk dat ik van alles moest doen, omdat ik ook een "professionele" zuster ben moest ik gelijk een bloedsuikertje prikken, dit was wel even anders aangezien ze niet de zelde prikkers als bij ons hebben, maar gewoon met een naald even prikken en dan zo meten, lukt ook wel, maar is even wennen. Verder heb ik ze uitgelegd hoe ze makkelijk een bed op kunnen maken, en nog een paar dingen..

Het is allemaal wel erg indrukwekkend, ik werk dan bij de volwassenen met TBC en/of HIV, maar aan de andere kant zitten de kinderen met TBC en/of HIV, het gaat wel (naar omstandigheden) goed met ze, door onstekingremmende medicijnen, maar sommige worden ook achter gelaten door hun ouders, en da is gewoon heel zielig, het liefst zou je ze allemaal meenemen.

Ik ga na werk vaak naar de boulevard lekker in het zonnetje ff lopen.

Nja, ik ben vast veel dingen vergeten op schrijven maar dat vertel ik wel als ik terug ben, anders heb ik niks meer te vertellen.
Ik voeg nog een paar fotos bij van de omgeving, ik zal deze week ook fotos maken waar ik werk..

Nja laters!!!

Oja, als jullie willen weten waar ik werk: www.baphumelele.org.za

  • 18 Januari 2014 - 18:57

    Dineke:

    ontzettend leuk om je belevenissen te lezen, goh nu vind ik het helemaal jammer dat ik al zou oud ben, en het niet meer aandurf om ook zo'n uitdaging aan te gaan.
    de herinneringen van mijn vakantie in Kaapstad komen gelijk terug, door de foto's die jij geplaatst hebt.

    veel plezier en geniet/leer van alle ervaringen.

  • 19 Januari 2014 - 00:58

    Nel:

    Hoi Doreen, zal best indrukwekkend zijn zo'n nieuwe werkomgeving en cultuur, maar zo te lezen kun je het goed aan. Je zal best ook veel emotionele situaties gaan mee maken anders als bij ons, ik wens je veel wijsheid toe en vooral veilig werken. In je vrije tijd ga je vast ook leuke dingen ondernemen ben benieuwd naar je verdere reisverslagen.

    Groetjes Nel.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kaapstad

doreen

Hallo, Ik ga proberen hier wat bij te houden van de 3 maanden dat ik Zuid-Afrika ben

Actief sinds 03 Jan. 2014
Verslag gelezen: 178
Totaal aantal bezoekers 3294

Voorgaande reizen:

08 Januari 2014 - 31 Maart 2014

Zuid Afrika

Landen bezocht: